2LP BURZUM - Filosofem

Docela nedávno jsem si nechal opravit prastaré domácí kino, na které mám napojený gramofon. Jedná se o výrobek značky Philips. Nutno podotknout, že o starý dobrý kvalitní výrobek. Oprava byla nutná, neboť se přidřel nějaký větráček, nebo já nevim co, takže vyčištění, výměna ložisek a větráčků byla nutná k poslechu bez různých rušivých zvuků. Pobláznění audiofilové by nejspíš namítli, že jsem debil, když proháním gramofon přes domácí kino, ale já mám audiofily a jejich sestavy za třičtvrtě milionu upřímně v prdeli. Jako první muziku po opravě jsem si pustil BURZUM, album "Filosofem". O tomhle albu můj bratranec z Prahééé když byl ještě v hovězích letech prohlásil, že je to strašné, že to zní jako vysavač. Samozřejmě po letech obrátil a teď na Burzum nedá dopustit. My, obyčejní kluci z vesnice, prokoukli genialitu alba Filosofem hned. A že se jedná o počin ojedinělý a naprosto bezkonkurenční, o tom není pochyb. Už jen obal je z říše těch nejgeniálnějších a hrdě tento motiv občas nosím na mikině do hospody. Obraz pojmenovaný Op Under Fjeldet Toner En Lur od malíře Theodora Kittelsena zdobí obal tohoto nádherně udělaného dvojvinylu. Geniální dílo pro geniální muziku. Album samotné vyšlo v době, kdy Varg, jediný člen projektu, bručel za vraždu Euronyma, svého přítele a vydavatele a spoluhráče ze slovutných MAYHEM. To se tak občas přihodí, že kudlou zasadíte skoro dvacet ran svýmu kámošovi... První, pomalá skladba, jako by nás chtěla navnadit na druhou rychlou. Obě absolutně jednoduché a geniální. Neustále se dokola opakující hudební motiv v tak zasraným a zpraseným zvuku, který je to největší svinstvo, jaký kdo kdy na hudební nosič zaznamenal. Hýkám nadšením, když tohle album slyším. Absolutní strop. A že se jede furt dokola? Koho to sere? Mě teda ne. Strana A prvního vinylu tedy nabízí dvě zmíněné skladby. Jedna pomalá, jedna svižná. Ani se nenadějete a otáčíte desku na stranu B a tam přijde něco, co mě posadilo na prdel okamžitě po prvním poslechu. Skladba "Erblicket Die Töchter Des Firmaments" je ztělesněním jednoduchosti a geniality zároveň. Všechno na této skladbě je absolutně perfektní!! Od skvělých bicích, které zní jak hovno, přes Vargův vokál ne nepodobný zmíněnému vysavači, který právě z koberce sebral hromádku okousaných nehtů, až po praskající podladěnou kytaru, kterou doplňují jemné klávesy a dunící basa. UFF! Tohle je prostě nadpozemská muzika. Samozřejmě ne pro každého. Už z mého popisu nejeden z vás protočí oči o 360 stupňů. A když si to pak poslechnete, zjistíte, že jsem nekecal, že to opravdu zní jak hovno. Ale tady pozor!! Jako geniální hovno... A tím by se dalo skončit. Další písně jsou totiž tak trochu z jiného ranku. Stranu B tedy zakončuje Vargův "vysavačový" zpěv podpořený nádhernými, dalo by se říct dnes už legendárními klávesami a skřípající kytarou. Opět se jedná o skladbu, která obsahuje snad jen jeden riff, jestli se to za riff vůbec dá považovat. Při poslechu si budete říkat, že je urychleně potřeba někoho zabít. Drásající atmosféra zapříčiněná chybějící bicí rytmikou je zvláštní a vyloženě sere. Parádní píseň!! Na řadu přichází vinyl číslo dvě a první strana a to je zase prasárna a útok na vaše nervy. Představte si 25 minut pořád dokola poslouchat tři jednoduchý tóny. Uznávám, že v polovině skladby přijde maličká změna, a pak se pokračuje dál, ale dopiči pořád je to dvacetpětminut monotónních zvuků. Tohle kdyby znala inkvizice, nikdy by nepoužila mučící nástroje mačkající palce. Stačilo by pustit písničku "Rundang Um Die Transzendentale Säule Der Singularität" a všichni by dobrovolně naskákali na hranici a ještě se sami zapálili. Ale zase by to bez mučení mistrem katem asi nebyla taková švanda žejo... Posluchač, který zvládne tuhle skladbu celou, už nikdy nebude normální, což je ostatně vidět na mě. Poslední písnička tohoto díla je druhá část druhé písně prvního vinylu strany B a pro mě osobně funguje jako dlouhé outro. Jedná se o ambient na jednoduché piáno a jakýsi dunivý zvuk podpořený jiným šelestivým zvukem, ke kterému se po chvíli z dálky připojí ta hnusná skřípavá kytara, která se z počátku tváří jako že nic, ale postupně přibírá na síle, až převezme iniciativu... Moje vydání 2LP od Back On Black má rozevírací obal, kde uvnitř jsou texty písniček v Angličtině, Norštině a Němčině. Na zadní straně obalu je seznam skladeb v Němčině a informace o tom, že muziku a texty má na svědomí Varg Vikernes a dole pak něco nečitelného... Já jen ještě doplním, pozor na Facebook a jiné různé takové tydlety. Na svém profilu jsem kdysi sdílel videoklip k písni "Dunkelheit" z tohoto alba a dostal jsem BAN a byl oheň na střeše. Tak bacha na to! Cenzura funguje.

Žádné komentáře:

Okomentovat