SCHWARZES KÖNIGGRÄTZ IV. 23. 9. 2023


Stejně jako loni, tak i tento rok jsem si na tuhle akci vybral poslední letošní den dovolené, který jsem měl k dispozici. Aby taky ne, když v Hradci byl ten blekmetál!! Po několika změnách se soupiska ustálila na šesti černých kusech smrdících sírou, zetlelým listím, panzerfaustem a toxickým odpadem. Šest krásných log šesti kapel ze tří států a jen třicet kilometrů od domova? No do piče!! Do klubu Lucie jsem vyrazil sám, protože nikdo z mých souputníků není takovej tvrďák, aby navštívil blackmetalový koncert, nebo na tento den měli již naplánované jiné skopičoviny. Například SODík se  k jeho smůle ze svatby své dcery vyvlíknout nedokázal... Medvěd přislíbil účast na oslavě narozenin. Spajdrmen jel ten den na jinou akci. A zbývá vyhlásit strašpytle dnešního reportu:  Magi a Amorfis!! Zatleskáme bojácným přátelům, kteří když viděli ta hrozivě zakroucená loga vystupujících kapel, zalezli pod peřinu a pro jistotu na moji výzvu, kdo pojede se mnou, vůbec nereagovali. V country clubu Lucie na Novém Hradci jsem nikdy nebyl, takže jsem nevěděl do čeho jdu. Po zaparkování a vstupu do hospody si dávám nealkoholické pivo. Je právě 18:30 hod a od baru slyším začínající intro. Jdu dveřmi přes malou chodbu do klubu. Platím směšných 350Kč vstupné a jen co si najdu místo, což nebylo vůbec složité, začnou burácet chalani z kapely DARK SORCERY. Okamžitě jsem naprosto ohromen zvukem, který se na nás valí z aparatury značky JBL. Nevídané. Neslýchané! V podstatě neznámá blackmetalová kapela, která otevírá celou akci a zvuk má přesně takový, jaký by měla mít. Hutný, ostrý, brutální. Kapela přijela do Hradce z Olomóce a hrála takový ten prasoblack s občasnými vybrnkávačkami. Zazněl cover od nikoho menšího než Bathory, což vyprovokovalo několik málo hlav k třesavým pohybům. Mě osobně se nejvíc líbil poslední prasosong, který byl brutální, rychlý a s ničím se nesral. Tak to mám rád, tak to má být. Společně s mohutným zvukem mi Dark Sorcery přišli úplně skvělí. Kupuju si jejich CDčko a jdu si pro druhého birella do přilehlé hospody. Rozhlížím se po klubu a zjišťuju dvě věci. Zaprvé - skoro nikdo tu není. Zadruhé - zázemí klubu Lucie je boží! Před pódiem jsou asi tři metry vydlážděného prostoru pro případné křepčení v kotli. Pak se nachází schod a zhruba dva metry okobercovaného prostoru, pak další schod a další dva metry okobercovaného prostoru a pak ještě jeden malinkatý schůdek s parádním velkým barem. Díky tomu všichni perfektně vidí na kapelu, i když třeba sedí u stolů, které jsou rozmístěny převážně na okobercované části. Pán mistr zvuku se se svým aparátem nacházel na druhém schodu uprostřed celého skvělého úžasného perfektního klubu. Kapely to do nás hustily z vyvýšeného, celkem prostorného pódia. Co víc si člověk může přát? Snad jen kdyby si hradečáci už konečně vyndali hlavy ze svých prdelí a přišli podpořit undergroundovou akci, protože návštěvnost byla opět ostuda. Trapnost. Demence. Dle mých informací celou akci podpořilo necelých 50 blackmetaluchtivých hlav, což je krutě málo. A přitom sestava byla exkluzivní. A kdo to neviděl, tak by si měl oči propláchnout chcankama. Já jsem vděčný za jakýkoliv blackmetal takže jsem se jinde prostě nacházet nemohl. Nabízela se ještě akce v Jaroměři, ale moje černé já mi dalo jasné ultimátum: Buď Schwarzes Königgrätz, nebo ucpaná céva. Vybral jsem si blackmetal... 

Osazenstvo přihlížejících bylo trochu jiné, než na akcích, na kterých se obyčejně nacházím. Bylo větší než já, mělo vypracovanější pruhovaně příčné svalstvo, což má ale v podstatě každý a šel z nich tak nějak jakoby respekt. Ale nikdo nikomu neubližoval, nikdo se s nikým nehádal, všichni se přišli pobavit za muzikou. Jeden fanoušek na akci dorazil v corpsepaintu, což mi připadalo směšné i na akci tohoto druhu. Šminky patří  na xichty členů kapel. Na pódiu se objevují staré rozvrklané dřevěné štafle na které vyhopsal nějaký jinoch a pokouší se pověsit obří plachtu s logem kapely. Kurva, místo aby zvučili, zajímá je plachta s logem. Letos tedy nabíráme skluz hned po první kapele. Ovšem vše odpuštěno při prvním kytarovém zkoušení, což byl kousek písně "Quintessence" od mých milovaných Dakrthrone a já tiše doufám, že nás čeká cover od těchto seveřanů. Pak ale vidím, že na plachtě je vyvedeno logo kapely Dark Seal a to by cover od Darkthrone nedával smysl. Pak ale kouknu na facebook na line-up a jako druzí mají hrát Wisielec. Naděje na Darkthrone žije!! Vlastně proč sakra ještě nekoho nenapadlo založit coverband, který byl coveroval kapelu, kterou každý miluje a která už dlouho nekoncertuje a nikdy koncertovat nebude? Já bych takovou bandu uvítal. Jmenovat by se to mohlo třeba COVERTHRONE (a proč ne, když může existovat MARXTHRONE?) a hrála by výhradně písně od Darkthrone. Myslím, že by to zaplnilo mezeru na trhu. Naučit se to by neměl být problém, písničky jsou už hotové... Kdybych byl nadaný ovládáním nějakého hudebního nástroje, šel bych do toho... "To tady zase bliješ hovna", poznamenal by přítel Medvěd... on je totiž deathmetalista.  Vedle u stolu svůj merch rozbalili Necromanth. Bohužel nemají ani CD ani LP. Jen kazety a trička. Tak přecházím ke stolu, kde svůj merch mají Wisielec a kupuju si jejich CDčko zrovna když kytarista a zpěvák v jedné osobě hraje a zpívá "Transilvanian Hunger" jak jinak, než od mých milovaných Darkthrone... Když jsem viděl WISIELEC na loňském ročníku, vůbec mě to nebavilo. Hráli jako poslední v neadekvátních podmínkách pro pár lidí v nevhodném klubu. Teď hráli jako druzí a až na menší problémy se zvukem se mi líbili. Na piču byl hlavně zvuk basy první polovinu setu, kdy byl slyšet nepříjemným basnutím každý dotek struny. Možná to tak mělo být, mě to ale přišlo jako silně rušivý element. Také doprovodný mikrofon nějakou dobu nefungoval a kytary se mi zdály utopené vůči zpěvu a dunění kopáků. V průběhu vystoupení se zvuk vyplepšil na všech úrovních a po pomalejším začátku se špatným zvukem se ze setu stala slušná šmrť. 

V průběhu koncertu se na sál připotácel vysoký, prostovlasý vousatý sympaťák, který byl opilý pod obraz boží. Po nějaké době sundal mikinu a tričko a pochlubil se chlupatým hrudníkem a pěknými kérkami. Pokoušel se o jakési skandování a taneční kreace, které spočívaly v nekontrolovatelném poskakování a opileckém motání se. Po chvíli si na sál přivedl i s voji miniaturní přítelkyni, kterou chytl jak kdyby ji chtěl ojíždět na stojáka a skákal s ní. Docela se divím, že ji v jeho stavu nepustil na zem. Každou chvíli hulákal "To je ňáký divadlo? Hejbejte se!" A měl pravdu. Nikdo totiž nepařil. Všichni jsme jen stáli a vychutnávali muziku. Wisielec nakonec ty Dárktróny nezahráli. Fakt jsem čekal že by mohli... Po skončení nasadil náš plešatý vyhublý obr ramena jak vyhazovač a pomalým vrávoravým krokem odešel ze sálu. Po chvíli se vrátil a jak dementní fanoušek fotbalu skandoval "Stojíte tu a čumíte! Stojíte tu a čumíte! A to mě sere!" Poté odešel a vrátil se až za dlouho. Sympatický chlapec... V klubu je teplo jako kráva. Chtělo by to zapnout klimatizaci jestli tam nějaká je. Sedám si na bar k Birellovi a potím se. Ovívám se táckem pod pivo a paní barmanka, sympatická usměvavá žena (nesrovnatelně lepší než ty mrécy co obsluhovaly loni v AC klubu) mi podala ubrousky na utření, které s díky odmítám. Hodná to žena... Začíná zvučit DARK SEAL, kteří vytáhli riff od Mayhem. Kurva nebojte se ty covery hrát! My je chceme slyšet! Zpěvák a kytarista v jedné osobě představil svoji kapelu jako "čůráci z Brna" což mě pobavilo. Opět nějaké potíže se zvukem, tentokrát bych řekl, že byl zvuk až moc nahlas a čisté zpěvy, tedy doprovodný mikrovon nebyl slyšet, což je škoda, protože zrovna u této kapely doprovodný zpěv rozhodně není druhořadou záležitostí. Náš známý vysoký bezvlasý ovousený obr přišel na první song a po chvíli zase odešel. Vrátil se na pár vteřin posledního. Asi se mu Dark Seal nelíbil. A přitom oni hráli tak procítěně a epicky, že by to mohlo nejednoho rozněžnit. A to se také stalo, když jeden zamilovaný pár na ně tančil ploužáka přímo u repráku. Co se zvuku u Dark Seal týká, tak nejenže to bylo pořádně nahlas jak to mám rád, ale zdálo se mi, že jakoby kolísal. Možná to proběhlo jen v mojí dementní hlavě, ale něco mi na tom nesedělo. O tom, že bylo v klubu vedro svědčí i to, že ze členů kapely čůrkama z loktů odkapával pot na koberec, co znamená country a blackmetal. Strašná škoda absence dýmení na pódiu. Ta atmosféra prostě pak není taková a zrovna k Dark Seal by se to hodilo víc než dost... Kupuju si CD Naurrakar a bohužel pro pořadatele musím konstatovat, že už nikdo další nepřišel.  NAURRAKAR jako kdyby slyšeli můj šelest v mozku, chtěli mít atmosféru dokonalou a tak si kouřostroj sehnali a už při zvukovce řádně zadýmili celý hrací prostor. Kouř zbarvený do zelena by ale byl krutopřísnější. Zpěvákova zkouška mikrofonu spočívala ve "Vhrrrrr Paaaaardubice!" Několik hlav se nevraživě otočilo, ale nikdo nic nenamítal. Já dokončil jeho provokaci v duchu "...u Hradce vole". Při zkoušce neustále vazbil mikrofon. Vazby ale šikovný zvukař odstranil a Naurrakar na to vlítli vskutku impozantně. Viděl jsem je podruhé a podruhé to byla jízda od začátku do konce. Krutý nářezy se skřehotavým řevem střídaly středně rychlé pasáže s takovým jakoby recitováním. Moje nadšení dosáhlo maxima při jejich posledním songu, který je ukázkou blackmetalové dokonalosti. Zpěvák při vystoupení ještě několikrát zaprovokoval Pardubicemi, ale hádám, že mu to nikdo neměl za zlé, protože výkon kapely byl tak perfektní, že nějaká rivalita mezi Hradcem Králové a Pardubicemi šla do piče. V tu chvíli jsem si říkal, jak všichni ti, kteří nepřijeli na tenhle koncert, splakali nad vejdělkem. Naurrakar dokázali, že i v posraný Praze můžou přebývat umělci, kteří dokážou oslovit blbé vidláky z kolonie. Image kapely si zakládá na radioaktivním odpadu a nukleráních výbuších a všechno to prostě do sebe perfektně zapadá. Je mi záhadou, proč ještě nejsou "větší" kapelou. Kdybych měl přirovnat hudbu Naurrakar k něčemu nehudebnímu, byla by to exploze Černobylu. Zvuk měli naprosto excelentní a jediné co mi dělalo vrásky na čele bylo, že skončili v době, kdy už měli 20 minut hrát headlineři z Chorvatska.

Pokud se mi to nezdálo a pokud to bylo ještě vůbec možné, lidí ještě ubylo. Pauzu mezi kapelama strávím příjemným rozhovorem s fanouškem mých reportů a tímto ho zdravím. Čekám na kapelu SITIS. Jen blbci jezdí na dovolenou do Chorvatska. My frajeři počkáme, až Chorvatsko přijede k nám do Hradce. Sitis s sebou do Hradce přivezli blekmetal jako kráva ty vole. Hrálo jim to neskutečně skvěle. Chaotický, hyperrychlý, brutální black střídající pomalé pasáže. Čumím na to s otevřenou hubou a nenacházím slov. Ihned po skončení si běžím zakoupit jejich jediné CD. Nejsem si jistý, jestli jsem někdy viděl lepší blackmetalové vystoupení, než to, co předvedli Naurrakar a Sitis. Více slov netřeba. Jen snad zmínit tu ostudu v podobě návštěvy. Já vím, že s tím otravuju vždycky když se lidi nesejdou, ale do piče jak se asi musí cítit pořadatel, kterej na tom prodělá kalhoty? Jediná akce tohoto druhu v Hradci, ve skvělým klubu, se skvělými kapelami a headliner hraje pro třicet lidí? Člověk se musel stydět když toho byl svědkem...

Poslední kapela pro mě byla velká neznámá, protože na kontě mají oficiálně jen tři songy, takže naposlouchávání předem moc do úvahy nepřicházelo. A navíc to stejně nikdy nedělám. Chlapci z NECROMANTH si na pódium nanosili hromadu serepetiček, jako například louče, kosti, mufloní lebku, vlajky na křížích....  Nesmí chybět corpsepaint, u bicmena dokonce i na vousech, hřeby na předloktích, páteř zavěšená u pasu, šátek na xichtě... není pochyb, že se bude konat  blackmetal. Jen to všechno strašně dlouho trvá. Zpoždění nabírá už hodinu, také díky menším problémům s nazvučením zpěvu. Nakonec se to dalo do kupy a ty vole ten zvuk! Kytary trhaly kusy masa, basa vrněla jak buldozer v kamenolomu, zpěvy řezaly a vzadu hradba z bicích, která absolutně nepřipouštěla jakékoliv pochybnosti o čemkoliv. Muzika Necromanth společně s vizuální stránkou mi připomínala Gorgoroth v období prvních dvou alb. Pecka! Převelká škoda, že jsem nemohl zakoupit hudební nosič. Snad v dohledné době něco kluci vydají. Leckdo by mohl namítnout, že na takovouhle šaškárnu není v dnešní době nikdo zvědavý. To je samozřejmě nesmysl. Kolik fakt malých kapel je oddáno všem těm detailům, a odevzdá na pódiu všechno pro pár ožralejch blbců ve dvě ráno? Takových srdcařů dneska už moc není a i když se to někomu může zdát hloupé, mě se to k tý muzice prostě hodí. 

Co napsat na závěr? Opravdu obrovský díky za tuhle akci, na kterou nemusím jezdit do horoucích prdelí, nebo nedejsatan do PP (posraný Prahy). Neměl bych ale za zlé, kdyby se na to pan pořadatel příští rok vykašlal. Možná bych to Hradečákům i přál. Docela by mě zajímalo, kolik lidí tam vlastně z Hradce bylo, protože jsem tam viděl nějaké Pardubičáky, Trutnováky... Můj top není žádný. Všechny kapely byly vynikající, ale pokud bych měl vyzdvihnout, tak by to byl trojbodec Naurrakar - Sitis - Necromanth. Díky! Díky! Díky!

 

Pro pár dalších fakt nepovedených fotek klikni na "Další informace". Pokud ti někdo poslal odkaz přímo na tento blackreport, nikam klikat nemusíš a ten fotohnus vidíš.






































































































Žádné komentáře:

Okomentovat